С лучаят Nexperia между нидерландското правителство и Китай продължава да заплашва автомобилното производство не само в Европа, но и в Северна Америка. Световният недостиг на електронни чипове означава следното: заводи ще бъдат затворени, доставките ще бъдат блокирани, а цените на автомобилите ще скочат.
Преживяхме това преди няколко години, когато между 2020 и 2023 г. световната автомобилна индустрия премина през една от най-тежките кризи в новата си история, свързана с Covid. Оттогава правителствата и компаниите обещаха да направят веригите за доставки по-силни, по-диверсифицирани и по-малко зависими от отделни доставчици или държави (по-специално Китай).
Е ето ни отново, края на 2025 г., Nexperia разгоря нова криза. Само няколко седмици геополитическо напрежение между Китай и Нидерландия са достатъчни, за да поставят отново на колене глобалното производство на автомобили.
Защо Nexperia е толкова важна?
За да разберем проблема, трябва пак да обясним какво е Nexperia. Това е нидерландска компания, специализирана в производството на полупроводници, която е започнала като отделение от NXP Semiconductors и сега се контролира от китайската група Wingtech Technology.
Nexperia произвежда основни електронни компоненти, като диоди и транзистори, които, макар и технологично прости, са от съществено значение за работата на всеки автомобил: от мотори на предните чистачки и системи за централно заключване до сензори за безопасност. Всеко съвременен автомобил разчита на между 300 и 600 от тези малки чипа, според MEMA (Американската асоциация на автомобилните доставчици), и без тях поточните линии спират.
Какво се случва?
В края на септември нидерландското правителство пое директен контрол над Nexperia, опасявайки се, че китайското ръководство на фирмата ще отслаби индустриалното присъствие на компанията в Европа. Реакцията на Пекин беше мълниеносна: на 4 октомври китайското правителство блокира износа на чипове Nexperia от страната.
Какъв е проблемът, след като производството се намира в Европа? Ами, около 70% от чиповете се опаковат в Китай, преди да бъдат разпространени по целия свят. Това „полусътрудничество“ между Европа и Китай нанесе сериозен удар на цялата индустрия.
Honda намали или спря производството в няколко северноамерикански завода. Volkswagen съобщи за възможни забавяния на различни модели, произведени в Германия. Предупреди, че кризата около липсата на чипове ще нанесе още по-голям финансов удар върху концерна, който и без това вече е на червено във финансовия отчет. General Motors и Bosch търсят алтернативни доставчици. Френската група Valeo заяви, че вече е намерила заместители на 95% от чиповете Nexperia, но все още чака автомобилните производители да одобрят новите компоненти, процес, който може да отнеме седмици. Nissan предвиди годишни загуби за $1,8 млрд., отчасти хвърли вината върху Nexperia.
Колин Шоу, президент на MEMA, смята, че проблемите може да избухнат след две до четири седмици. А Акшай Балига, експерт в AlixPartners, се пошегува: „Те не са най-секси чиповете в света, но са тези, които всички забелязват само когато липсват.“